Csabai Ízek Vására

A történet egy majd tízmilliárdos beruházással kezdődött, a békéscsabai piac új épületrészeket kapott. Ezt követően a Békéscsabai Turisztikai Egyesület, illetve a piac üzemeltetője elhatározták, hogy az új részen nem csak az épületet, de a piacozás hangulatát, kultúráját is megújítják.
Így született meg a Csabai Ízek Vásárának ötlete. Eldöntötték, elnevezték és hozzáfogtak, hogy mihamarabb bevezessék a köztudatba az élmény piacozás lehetőségét. A terv több cél egybe gyúrása, a piac forgalmának a növelése, a fiatalok bevonása a piacozás hangulatába, a turizmus fejlesztése és az egyre növekvő számú kistermelők számára értékesítési lehetőségek bővítése volt. Erre kerestek együttműködő partnereket és találták meg az Orosháza és Térsége Gazdakört. Ők azok, akik összefogják termelőket, de legalábbis rálátásuk van a vármegye kistermelői hálózatára. Az árusok szervezése és összetartása lett a gazdakör feladata, a piac vezetése, a turisztikai egyesület és a vagyonkezelő pedig a plusz attrakciókat szervezi. Fánk kóstoltatás, zenei műsor és egyéb plusz szolgáltatásokat kínálnak vásári napokon, hogy az ott töltött idő ne csak a vásárlásról szóljon, de legyen egy élmény, egy családi program is egyben. Kialakult a nagypiacon belül egy kisebb élménypiac, ahol vármegyei kistermelők és kézművesek kínálják portékájukat.
Az első vásár 2024 októberében indult és azóta minden második héten folytatódott. A megye kistermelő-kézművesei értékesítési lehetőséget kaptak, a város pedig attrakciókkal színesíti a piacozás hangulatát. Zenei fellépők, kóstoltatás teszi igazi családi programmá a piacozást. Békéscsaba városa, a Turisztikai egyesület felismerte a REL-ben rejlő lehetőségeket, egészséges életmód, helyi termelők, kisebb CO2 lábnyom és persze nem utolsó sorban tusztikai attrakció is lehet a piac. A városba vonzza a látogatókat, az éppen ott pihenőknek pedig élményeket adhat. A békéscsabai piac nem csak méretében az egyik legnagyobb piac, de mára a kilátogatók a vásárlók szempontjából is. A régi piacok hagyományos kereteire építkező családi élményvásárt megszerették az emberek.
A Csabai Ízek Vására jó példája annak, hogy jó ötletekkel, odafigyeléssel és szervezéssel igen is vonzóvá lehet tenni a kistermelő piacokat. A környezettudatosság, az egészségtudatosság, minőségtudatosság a vásárlásban talán ott kezdődik, ha a több ezer kilométeren utaztatott globális tömegtermékek helyett, közvetlenül a termelőtől vásárlunk. Ezzel pedig egy helyi családot támogatunk arctalan multinacionális üzleti körök helyett.
Szerző: Brlázs Róbert