Piros biciklis bor
„A bor palackozott költészet!” – vallja Hauzer Zsuzsa, a Hauzer Bormanufaktúra tulajdonosa és borásza. Számára a bor valóban művészet, lelki és esztétikai élmény.
A vállalkozás életében a piros bicikli logó különös szerepet kapott: a vidám, egyszerű jelkép lett az, amit mindenki megjegyzett.
A Hauzer Bormanufaktúra pincészete Bajon, a történelmi Budáni hegy ölelésében fekszik, ahol a dombok csendje és a szőlőtőkék emlékeztetnek a természet és az ember szövetségére. A közel egyhektáros ültetvényen a vidék hagyományos fajtái – Királyleányka, Kékfrankos és Zweigelt – találnak otthonra, gondos kezek ápolása alatt. A többgenerációs családi pincészet olyan hely, ahol mindenki szívvel-lélekkel teszi hozzá a magáét. Tibor, a nagypapa, gyermekkora óta a szőlő és a bor hűséges mestere: tapasztalata, türelme és szeretete átjárja a birtok minden fürtjét, palackját.
– Kezdetben, amikor még Tibor készítette a borokat, csak szemlélője voltam a borászatnak. Ez megváltozott, mikor megéreztem a szőlővirág illatát egyik reggeli birtokon való séta során. Úgy gondoltam, ezt meg akarom tanulni, hogy jól tudjam csinálni – emlékezett vissza Hauzer Zsuzsa. – Sokat beszélgettem szakmabeliekkel, meghallgatva tapasztalataikat, tanácsaikat, és egy kecskeméti képzésre is beiratkoztam.
Következő évben elkészítettem az első boromat, ami nemcsak a fogyasztók tetszését nyerte el, de szakmailag is elismert lett, aranyéremmel díjazták a borversenyeken. Ekkor kaptam meg a „pincekulcsot”, és lettem családi pincészetünk borásza.
Nőként úgy érezte, hogy nemcsak az alázat fontos a szakmában, de minimum 120 százalékon kell teljesítenie ahhoz, hogy elismerjék munkáját, ehhez viszont, úgy érezte, még sokat kellett tanulnia. Jelentkezett a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemre, és elvégezte előbb alap-, majd mesterfokon a szőlész-borász szakot. Ezt a tudást és lendületet férjével, Dáviddal ötvözték a nagypapa által képviselt hagyományokkal. Az újgenerációs megközelítés segített abban, hogy a piros bicikli logóval jól felismerhető márkát építsenek. Boraival elkezdtek megjelenni a térség rendezvényein, szélesebb körben terjeszkedni a boltok polcain. Idővel sikerült egy brandet létrehozniuk, amivel termékeik könnyen felismerhetőek a piros bicikli minimalista, de igen feltűnő megjelenésének köszönhetően.
A Hauzer Bormanufaktúránál a bor nem csupán hagyomány, hanem élő alkotás. Nem recepteket követnek, hanem megfelelő technológiával, szívből dolgoznak. Kezdetben egy tipikus sváb pinceként működtek, amely minden modern borászati technológiát nélkülözött. A fejlesztés több éven keresztül tartott, a bevételeiket technológiai fejlesztésre és kapacitásnövelésre fordították.
– A „receptünk” abban rejlik, hogy minden évjáratban a szőlőből és a terroárból a lehető legtöbbet hozzuk ki, tisztelettel fordulva a természet felé. Ma már a borainkat zárt rendszerben, szabályozott hűtéssel, irányított erjesztéssel készítjük, így a piacon is keresett, gyümölcsös, reduktív borokat tudunk készíteni. A vörösbor erjesztéséhez szárazjeget használunk hűtésre.
A must átalakulásának első lépésétől a palackozásig mi végezzük a munkafolyamatokat. Sokat segítenek barátaink is, amikor többemberes a tennivaló. Így születnek a borok, melyekben a múlt tudása és a jelen innovációja találkozik egyensúlyban, tisztán, őszintén.
A pincészet borainak egyik legfontosabb ismérve a megbízható, kiváló minőségű alapanyag. Hauzer Zsuzsa szerint ez elengedhetetlen, ezért különösen nagy figyelmet fordítanak arra, honnan és milyen partnerektől szerzik be a termést. Termőterületük korlátozott mérete miatt az alapanyag jelentős részét megbízható, külső partnereiktől szerzik. Az elmúlt évek során sikerült szoros, bizalmon alapuló együttműködést kialakítaniuk olyan szőlőtermelőkkel, akik számára ugyanúgy elsődleges a minőség, mint számukra. Ennek köszönhetően évről évre megbízhatóan, kiváló minőségben jutnak hozzá a termelés szempontjából fontos fajtákhoz. Beszerzéseik nemcsak saját borvidékükre korlátozódnak, hanem kiterjednek a móri és a balatoni régiókra is, így boraikban több vidék értékei és karakterei találkoznak.
Az idei termés az időjárási viszontagságok ellenére jó minőségű volt. Nagyon jó évjáratunk lett. Tökéletes időpontban sikerült szüretelnünk. Nagyon szépek a paraméterek mind cukorban, mind savban.
De hogy mit hoz a jövő, azt nehéz ma még megjósolni, ugyanis az idei évben szinte az összes magyarországi borvidéken megjelent az amerikai szőlőkabóca, mely vektora a szőlő egyik legsúlyosabb betegségének, a szőlő aranyszínű sárgaságának.
A borvidéken hatóságokkal együtt közös szemlék zajlottak ősszel, valamint a baji szőlőhegyen lelkes gazdák feltérképezték az elhagyott zártkerteket is. A beteg tőkéket sajnos nem lehet megmenteni, ki kell vágni, így fontos a megelőzés. A szomszédos szőlősgazdával összehangoltan rovarölő szeres olajos permetetést végeztünk ősszel, és a növényvédelmi kezelést megismételjük tavasszal is.
Hauzer Zsuzsa megosztotta értékesítésben szerzett tapasztalataikat is. Boraik legnagyobb részét közvetlenül a pincénél értékesítik, ahol személyesen találkozhatnak vásárlóikkal. Rendszeresen részt vesznek több vármegyei rendezvényen is, amelyek nemcsak szakmai tapasztalatot, hanem szélesebb ismertséget is hoznak számunkra. Ennek köszönhetően ma már egyre több helyi üzletben keresik és kínálják boraikat. Napjainkban nem a jó minőség előállítása jelenti a legnagyobb kihívást, hanem a piacképesség megőrzése az árversenyben. Kis borászatként ugyan munkaerőköltséggel nem kell számolniuk, de a palackok, címkék és egyéb anyagok beszerzése magasabb árakkal jár. Így az előállított tételeket drágábban tudják kínálni, mint a nagyüzemi borászatok – a belistázás nehezebb. Néha sok utánajárást és tárgyalást igényel egy-egy étlapra, polcra felkerülniük, melyet csak jó minőségű termék előállításával és kapcsolatokkal tudnak elérni.
– Az emberek egyre tudatosabban élnek, valamint a Covid alatt nagyobb igény keletkezett a kistermelői termékekre, azok fogyasztására. Ezt az időszakot pozitívan éltük meg az újabb és újabb felkeresések, webshopos megrendelések miatt. Tudatosan készül minden évben egy félédes tétel, melynek fajtáját az adott évjárat minősége határozza meg, így biztosítva a tökéletes egyensúlyt a borban.
A legnépszerűbb borunk az Irsai Oreó. Fajtáját tekintve Irsai Olivér szőlőből készül, mely országos szinten is a top 5 fajta közé sorolható, nálunk a neve miatt is „kedvenc” lett. A bor névadója a családunk border collie-ja, Oreó. Őt ábrázolja a boroscímke is.
A Hauzer Bormanufaktúra életét a folyamatos fejlődés és a nyitottság jellemzi. Hisznek abban, hogy a hagyomány és az innováció kéz a kézben járhat, ezért évről évre új élményekkel lepik meg borkedvelő vendégeiket. Fontos számukra a megújulás, a változatosság és a piaci trendek követése, így az elmúlt években is készítettek újdonságokat. Két éve került a portfóliójukba a gyöngyöző, idén pedig először bozsolét, azaz vörös újbort készítettek, melyet Márton-napkor kóstolhattak először. A mennyiségi változásokat a piac diktálja, de az elmúlt 10 év alatt minden évben növelték az elkészített mennyiséget. A jövőre nézve is nagy terveik vannak: szeretnének nagyobb, fűthető kóstoltató teret kialakítani, ahol a téli hónapokban is kényelmesen fogadhatják vendégeiket. Továbbra is a legjobbat próbálják kihozni a szőlőből, az adott évjáratból, hogy fogyasztóik elégedettek legyenek.
Forrás: Rostási Nikolett, Magyar Mezőgazdaság

