Kiszállítás egységcsomagban

A fertődi Horváth Mezőgazdasági Vállalkozás szántóföldi növények mellett 8 hektáron almát termeszt. A gyümölcsöt közvetlenül értékesítik, több csatornán keresztül. A közvetlen értékesítés több munkával jár, de biztonságos módszer egy kis gazdaságban.
Horváth Zoltán úgy indult neki, hogy a területet nem akarja növelni, a bevételt viszont igen, amit drágábban értékesített áruval lehet elérni. Zoltán a családi gazdaság középgenerációjának tagja, 79 éves édesapja és most diplomázott fia mellett.
Évente körülbelül 200 tonna almát takarít be. Nem akart belemenni a kereskedőkkel folytatott vég nélküli alkukba, aminek csak ő látja kárát, a fogyasztók viszont nem jutnak olcsóbban az almához. Talán az idén lesz az első olyan év, amikor már kiskereskedőt sem szolgálnak ki, a nagykereskedőktől már korábban megváltak.
Általában az olcsóbb lengyel almára hivatkozva akarták lenyomni az árat, de Zoltán nem akart belemenni a lefelé tartó árversenybe. Innen eredt az ötlet, hogy hirdessék meg, házhoz szállítják az almát. Megkönnyíti ezt a hozzáállást, hogy a környéken nincs konkurencia és elég sok vevő elérhető.
Telephelyükön is lehet vásárolni, a korai fajták ott kelnek el, a házhoz szállítás a szüret végeztével, október végén indul. A csomagolás és a logisztika, a teljes szervezés kialakítása eltartott egy darabig, és két év kellett, hogy felpörögjön ez az értékesítési forma. Kell hozzá weboldal, ahol leadhatják a megrendeléseket, és jó szervezés. Csütörtök estig lehet megrendelni az almát, egy-egy időszakban két fajta közül lehet választani.
A 15 kilogrammos papírládába csomagolt, lefóliázott árut pénteken állítják össze és Zoltán meg egy barátja szállítja ki a vevőknek Fertőd és Sopron, illetve Fertőd és Csorna közt.
A szombati szállítás azért alakult ki, mert olyankor biztosabban találják otthon a vásárlókat, bár a legtöbben már várják őket. Ha nincs otthon senki, akkor is otthagyják a ládát egy cédulával, amin az utalás adatai szerepelnek.
Még nem fordult elő, hogy valaki ne fizetett volna, mondja Zoltán. A honlapon feltüntetik azokat az irányítószámokat, ahová elviszik a gyümölcsöt, nagyobb távolságot nem érdemes megtenniük. Az a cél, hogy 40-50 kilométeren belül lássák el a vevőket.
Jelenleg egy fajtát raknak egy ládába, egy édes és egy savanykásabb alma a kínálat. A vevők a jól tárolható almát keresik, a sláger az Idared és a Jonagold. Ezekből a 15 kiló is hibátlanul megőrizhető otthoni körülmények közt, a kevésbé jól tárolható almát a telephelyen kialakított üzletben vásárolhatják meg. Sokan vannak, aki másokkal összefogva, két-három háztartásnak vásárolnak.
Ezenkívül négy kosárközösségben vesznek részt, oda ötkilós papírzacskóban viszik az almát. Ez a gyorsabban megoldható módszer, könnyebb összerakni az almát és a szállítás is egyszerű. A közösség 8-10%-ot számít fel a szolgáltatásáért, amit a termelők egy része sokall, de Horváth Zoltán szerint nem okoz problémát, hiszen ő szabja meg, mennyit kér az almáért, és ezt beépíti az árba.
A kosárközösség oldalán lehet rendelni és ők tartják fenn az átvevőpontot, nekik is vannak tehát költségeik. Ezekre a helyekre olyan fajtákat is lehet vinni, amelyek kevésbé jól tárolhatók, mint például a Gala vagy a Hesztia. Az alma méretére sem olyan igényesek a vevők, mint a kereskedők szerint, a kisebb gyümölcsöt is keresik, ami megkönnyíti a termesztést, kevésbé kell ritkítani az almát.
Az idén szeptember 6-án indult a helyi értékesítés Gala, Hesztia, Rozela, Orion fajtákkal. Az új fajtákat nehéz elfogadtatni a vevőkkel, akik nagyon konzervatívak, valamilyen ismert almához célszerű hasonlítani, illetve a tanyán a boltban meg is lehet kóstolni bármit. Akinek ízlik az újdonság, már tudja, hogy legközelebb mit keressen. Az ültetvényben 200 fával 5-6 új fajtát próbálnak ki, köztük a Tóth Magdolna által nemesített ellenálló almafajtákat, miután egy zalai bemutatón ízletesnek találták azokat.
A Hesztia például a jó íze és korai érése miatt hívta fel magára a figyelmet, de mint kiderült, nekik túl korán érik, ilyen kis területen nem érdemes külön kezelni és szedni. Ha arra kerül a sor, inkább a Rodonit és a Karneol fajtákat ültetik majd nagyobb mennyiségben.
Egyelőre a rezisztenciájukat sem tudják kihasználni, de az látszik, hogy ugyanolyan növényvédelemmel ezeken a fajtákon akkor sincs semmi fertőzés, amikor a többi fajtát nem sikerült tökéletesen megvédeni. Úgyhogy ezek a fák az utolsók a permetezés során, így ha elfogy a permetlé, az sem okoz problémát.
A nyolc hektárból hármat még Zoltán édesapja telepített, több mint harmincévesek ezek a fák. Még mindig jól teremnek, igen jóízű, bár puhább húsú és apróbb rajtuk az alma. A hozam az idén 10-15 tonna körül lesz, a fiatalabb fákról hektáronként 40-45 tonna termésre számítanak. Hamarosan le kell váltani ezt az idős ültetvényt, miután lejárnak a pályázati kötelezettségek.
A közvetlen értékesítést szolgálják a kertben tett látogatások, amikor óvodások, iskolások keresik fel a gyümölcsöst vagy napközis tábort tartanak ott. Ezeket az eseményeket megosztják a szülők, iskolák, és többen visszatérnek vásárolni. Több környékbeli céggel is rendszeres kapcsolatban áll a családi gazdaság, ahol időnként almavásárt rendeznek, vagy a munkaügyis kollégák szerveznek közös vásárlási akciót, esetleg a cég ajándékba vásárol almát a dolgozóinak. Sokan keresik fel a telephelyet, érdemes lenne bővíteni a kínálatot, mondja Horváth Zoltán.
Első körben almából készült termékek, lekvár, chips, almalé, almaecet jöhet szóba, később helyi termelők portékái is. Sajnos ehhez szakképzett eladó és külön árusítóhely kellene, amire egyelőre nem fog beruházni.
Forrás: H. CS., Kertészet és Szőlészet